fredag 19 november 2010

Nr åtta

All time high med arbetsgivare i år, men det slutar på åtta. Jag har fått ett jobb. Tänka sig.
1. Elmwood house, aged care, Napier, Nya Zeeland.
2 East pak pack house, Te Puke, Nya Zeeland
3 Karlskrona Kommun, äldrevåren.
4 Memu Svensk mässbemanning, Karlskrona.
5 Synovate, Karlskrona
6 HR Bolaget Karlskrona
7 Mind Research Karlskrona
8 Försäkringskassan Karlshamn

I platsannonsen sökte de folk med beteendevetenskaplig utbildning, det är ju jag! Jag har fått ett arbete där man ska/bör ha en utbildning som min! När jag kom på intervju visade det sig dock att det inte krävs mer än gymnasium för att jobba där. Men, men.... Nånstans måste man börja. Dax att bli vuxen, typ. Ska ju till och med börja pendla oxå. 55 min på tåg varje dag, ca 10 min promenad till tåget och 10 min från tåget till arbetsplatsen. Det är vuxet, mycket vuxet. Ska jobba fem dagar i veckan, i flera veckor, ja månader, i sträck. Har aldrig tidigare jobbat mer än ca 8 v i rad med ett fast schema att följa. Tveksamt om det är en bedrift vid min aktningsvärda ålder, men jag vill hävda det.

Lön får jag oxå, det är väl, utan omsvep, det bästa av allt. Pengar. Hurra. Det finns hopp om min fallskärmsutbildning till våren. :)
I alla fall själva utbildningen, utrustningen kostar en smula mer, men man kan ju hyra skärm av klubben så länge, då slipper man ta ansvar för packningen, he he...

Jag har inget större förtroende för Arbetsförmedlingen, kan hända att jag uttryckt det här förut. Jag har hört sägner om att det finns kompetent personal på denna instutition, men jag har ännu ej mött dem.
I denna anda så satte jag igång ett eget arbetslöshetsprojekt, istf att gå på sökajobb-kurs på AF, eller vad de nu har för attraktiva aktiviteter att erbjuda.

Mitt projekt kommer utmynna på söndag på Alnaryds samhällsförenings julmarknad i Alnaryd skola.
Jag har bland annat sytt och limmat och fixat diverse julpynt, lite rosor att piffa upp sin utstyrsel med, mössor att värma sina frusna öron och en hel massa hembakat. Vad sägs om struvor, äppelpaj eller cantuccini biscotti?

Allt detta, och mer därtill (det kommer alltså finnas fler försäljare än jag på plats) kommer befinna sig i Alnaryd på söndag kl 13:00 till ca 18:00.
Den som inte har råkoll på norra Karlskrona kommuns geografi ställer sig frågan, var i he**ete ligger Alnaryd?!!
Det ska jag genast ta och berätta. Metropolen Alnaryd, en förort till Tving, ligger längs med väg 122 mellan Rödeby och Växjö. Kommer du söderifrån så viker du av från väg 28 mot Fridlevstad, kör vidare genom Tving och svänger höger där det står en skylt mot Holmsjö. Kommer du norrifrån så kör du på väg 122 genom Eringsboda, efter ett par kilometer och en jäääättelång nerförsbacke, så svänger du vänster mot Holmsjö. Enligt utsago skall det även vara tydligt skyltat från diverse håll, tex från Johannishus.

I denna veckans utgåva av Commersen finns det en artikel om julmarknaden. :)

Förresten, i onsdags var jag på en formidabelt intressant föreläsning i Karlshamn, av länspolismästaren i Stockholm & Gotland, Carin Götblad. Jag har skrivit ner mina anteckningar i ett prydligt open office-dokument, om någon är intresserad av att ta del av dem så kan det ordnas via mail. Skulle helst vilja skicka ut dem till en del "chefer" man har stött på, men risken finns att de inte alls är intresserade eller kan ta till sig av hennes geniala sätt att leda en organisation.

Dags att börja förbereda dagen, har nyss plockat ut en chokladbanankaka från ugnen, så fort man vänder ryggen till så blir bananerna mogna och bruna, och då MÅSTE man göra banankaka, tyvärr... Klockan tolv blir det lunchpass på friskis, med ett härligt medelpass med intensiv-touch. 14:30 börjar nästsista passet på mitt nuvarande, tillfälliga jobb som intervjuare på tåget mellan Karlskrona och Kristianstad. Ikväll blir det inte mindre än två besök i Skåne. Jag har blivit jättebra på att gå i tåg, och även att stå i tåg. Kan komma till god nytta inför mitt pendlande. Dessutom kommer resan till Karlshamn gå i ett nafs, efter att ha åkt t&r till Kristianstad två gånger i rad under ett arbetspass.
Jag har till och med sett en kändis på tåget!! IngMarie Carlsson, dvs Mimmi från Tre Kronor. Dessvärre hade hon redan varit med i undersökningen, så hon ville inte bli utfrågad av mig ytterligare en gång. Mimmi från Tre Kronor, man får hålla till godo med de kändis-spottings man kan få i Blekinge! ;)
Just det, ta tag i dagen var det, hög tid nu.

Vi ses väl på söndag? :)

1 kommentar:

Ingrid sa...

Vet du, vad gäller fasta arbetstider längre än 8 veckor slår du mig nu! Mina arbetstider styrs av andras mat- och sovtider nuförtiden, vilket är helt ok så länge det inte blir mer än 3 uppstigningar per natt.

Förresten, varför hörs man av mer sällan när man har facebook? Min futtiga datortid kunde ju lika gärna gå till att läsa/skriva långa, härliga mail som att spana på folk på fejjan... Kanske ska skicka ett mail med en gång då.

God jul!