tisdag 14 maj 2013

Blogga smart

Det är på tiden att jag tar tag i utklurandet av hur man bloggar från sin smarta telefon. Det är sannolikt inte ens klurigt, men man ska göra det bara..
Projekten har en förmåga att ta längre och längre tid. Fick hem min nya dator i början av april, den är fortfarande bara uppackad och jag har gjort ett halvlamt försök att installera virusskydd, men uppkopplingen var för dålig, så jag la ner det igen..
Det finns massa uträkningar på hur lång tid av livet vi använder till att sova, se på tv, äta frukost etc etc, jag vill inte veta hur lång tid jag kommer ha slösat på att surfa från en dålig uppkoppling. Dagens I-landsproblem, jag säger då det.

Idag regnar det, det är tur det, då får jag lite gjort inomhus. Senaste tiden, och i synnerhet över förra veckans ledighet, har vi bokstavligen slagit läger utomhus. Köpte ett käckt lektält till lilla mannen. Dock pinsamt tunn kvalite, så var tvungen att hänga ett påslakan på för att ge bra skugga, men stommen är ju bra iaf. Självklart var själva tältet oerhört mycket intressantare än de drivor av leksaker som låg framför fötterna..  Intresset för saker som vore bäst att inte hysa något intresse för, är enormt. Emellanåt står lilla mannen på alla fyra, redo att börja krypa. Han får glatt öva själv, han behöver inte lära sig det med någon brådska. Att försöka barnsäkra varenda pinal i det här huset ter sig omöjligt, funderar därför om man kan barnsäkra själva barnet, någon typ av tvångströja? Löplina, ca 80 cm lång?
Vi skaffade en sexkantig lekhage, den monterade jag upp en gång för att snabbt inse att den var bara aningens lite för stor. Den omöjliggjorde genomfart genom vardagsrummet, vilket lätt anses som ett smärre problem. Men jag har goda förhoppningar om att få nytta av den utomhus i sommar iaf. Om det blir någon sommar.. Vem minns inte 2012, läskande solsken och värme på vårkanten, sen misär resten av sommaren.. Nu ska jag inte klaga alltför högljutt, värmeböljor och olidlig hetta hade nog rimmat illa med mitt dåvarande tillstånd, men en liten vecka kanske? För alla andras skull?
Med 2012 i åminnelse har vi alltså stuckit ut näsan så fort tuppen har galt om morgonen, och återvänt in när solen börjar försvinna bakom trädtopparna. Den nyinköpta grillen ser redan ut som en relik från tidigt nittiotal, om man ska döma efter rostangreppet den har drabbats av. "Rostfri", pyttsan.. Det är väl helt nomalt slitage att grilla 10-12 ggr på en fjortondagarsperiod?
Under senaste tidens solsken har trädgården utanför fullkomligt exploderat, jag funderade helt allvarligt i ca ½ sekund om jag legat i koma i en vecka när jag kom ut och såg hur mkt pionen vuxit bara sen dagen innan, otroligt faktiskt. Regnet idag plus utlovat solsken och värme senare i veckan kommer resultera i en djungel, bör nog be mannen köpa hem en machete idag, så vi kan ta oss ut sen..
Nu ska jag ge mig på att försöka sy en sommardress till barnet! Jag fick till en fullständigt godtagbar solhatt igår, så jag tror på mig själv (mest för att ingen annan borde göra det, inkl jag själv..)
Vad gäller traumat över hemsydda kläder säger jag, den dagen, den sorgen och den terapifakturan.

Inga kommentarer: