onsdag 18 november 2009

Odlingstips

Har fatt reda pa diverse intressanta saker som odlarna har nere gor for att skorden ska overleva.
Det finns ett potent hot om nattfrost ganska langt in pa sasongen, vilket avhjalps med hjalp av foljande:
Falten ar riggade med lampor som byter farg till rott nar det blir for kallt, da galler det att satta fart!
Vinodlarna verkar foredra att ha sprinklers over hela falten, som de satter igang. Appelodlarna kallar in det grova artelleriet och hyr in helikoptrar som aker runt over falten pa lag hojd och blaser ner luft over traden, som tydligen motverkar frosten.

Mycket spejsiga metoder om jag far saga.

Igar traskade vi till Tamatea, det tog ca en timme. I Tamatea kopte vi en cykel, inkl hjalm, till V! Nu ska har cyklas!! Tyvarr regnar det idag, sa det blir nog inget med det, men ack vad vi ska trampa runt framover.

Har en ide om att cykla till Cape Kidnappers, fast det ar flera stycken mil dit, sa vi far borja med lite kortare turer for att vanja in oss... he he...

I helgen var vi pa marknad nere pa ocean parade i napier, det ar marknad varje helg, fast vi hade inte hort det innan. Mkt second hand och hobby-pulare som saljer sina alster. Vi kopte 6 tomatplantor for 2 dollar, dvs ca 10 kr, ett kap!

Idag tankte vi ta en runda runt alla second handaffarer och se om de har nagra lampliga karl eller byttor som plantorna kan fa bo i.

Igar nar jag var inne pa Countdown (en av stormarknaderna har nere) sa horde jag svenska pratas :-O tva svenska tjejer irrade runt i raderna av livsmedel och diskuterade dagens matintag. Jag funderade i en halv sekund om jag borde presentera mig som svensk, utav nagon form av nationell stolthet, lixom "swedes unite abroad", men jag smog ivag och hoppades att de inte hade sett min keps med svensk text pa. he he... :-D

Detta ar andra gangen vi stoter pa svensktalande varelser, forsta var en tjej pa Borneo, som var och kollade pa orang utanger samtidigt som oss, fast hon bodde numera i Australien.

Forra gangen jag var i Australien och Nya Zeeland sa sag och horde man svenskar i vart och vartannat gathorn.

Nu skall jag leta upp ett recept pa saffransmandelbiscotti.

Inga kommentarer: